Od kilku tygodni formy przestrzenne w Elblągu przechodzą renowację. Profesjonalna firma zajmuje się piaskowaniem, a pracownicy Galerii El po godzinach malują rzeźby. Tych, którzy podejrzliwie spoglądają na słynnego „Batmana” w jasnym wydaniu - uspokajamy. To tylko tymczasowa szata. Rzeźba jest pokryta farbą podkładową, a docelowo przyjmie kolor taki jak wcześniej – czyli czarny.
Już lipcu w Elblągu będą miały miejsce obchody Biennale form przestrzennych. I to właśnie z tej okazji Galeria El odnawia 19 rzeźb usytuowanych w różnych częściach miasta. Do końca maja ma potrwać czyszczenie form. Obecnie 8 z nich jest gotowych do pomalowania. Tak też jest w przypadku elbląskiego „Batmana”, który od kilku dni swym nowym „wizerunkiem” przykuwa spojrzenia mieszkańców. Beata Branicka z Galerii El wyjaśnia skąd wziął się jego jasny kolor.
Żadna z odnawianych form nie zmieni koloru - docelowo będą one pomalowane na taki kolor w jakim były przed renowacją. To, że niektóre z nich aktualnie są jasno-szare wynika z tego, że to właśnie one są poddawane renowacji. Są po prostu pokryte farbą podkładową, zabezpieczającą przed korozją i czekają na pokrycie właściwym kolorem.
Pieniądze na renowację rzeźb przekazał Galerii El, Alstom. Koszty inwestycji mają zamknąć się w kwocie 20 tys. złotych. Bez wątpienia odnowienie „Batmana” to dla pracowników firmy zajmującej się hydropiaskowaniem, największe wyzwanie.
"Batman" był kłopotliwy ze względu na rozmiar i ażurową konstrukcję - przy malowaniu trudno było dostać się do wszystkich zakamarków, a to niezwykle istotne jeżeli chodzi o zabezpieczenie przed rdzą. Przed całą akcją formy zostały skatalogowane pod kątem uszkodzeń i ogólnego stanu, więc większych niespodzianek w tej chwili raczej nie ma. Wiadomo, że podczas prac wynikają różne kwestie, nie są one jednak na tyle istotne, że spowodowałyby znaczące opóźnienia lub uniemożliwiłyby prace. Czynnikiem decydującym o postępach prac jest przede wszystkim pogoda, a na to nie mamy wpływu.
- dodaje Beata Branicka.
A już 22-24 lipca mieszkańcy będą mogli oglądać retrospektywną wystawę, która przypomni całą historię Biennale. Oprócz tego z okazji jubileuszu zaplanowany jest panel dyskusyjny z udziałem Mirosława Duchowskiego, który prowadzi Pracownię Sztuki w Przestrzeni Publicznej.